Cum ne invatam copiii sa vorbeasca despre emotii si sentimente?

Cum ne invatam copiii sa vorbeasca despre emotii si sentimente?

Cum ii invatam pe cei mici sa spuna ce simt, cum ii invatam sa comunice ceea ce e in sufletul lor, sa vorbeasca despre tot ce li se intampla, despre amalgamul de emotii si sentimente ce de atatea ori ii tulbura si nici ei si nici noi nu stim ce se intampla?

Cred ca ii intrebam prea des – ”Ce ai FACUT la scoala/ gradinita?”  si mult prea rar Cum te-ai SIMTIT la scoala?’’.

Le spunem uneori, incercand sa le fim aproape:  ’’Nu ai niciun motiv sa ai EMOTII’’, in loc sa incercam sa-i invatam sa-si recunoasca sentimentele si sa-i incurajam sa vorbeasca cu usurinta despre ele.  

In limbaj de specialitate se numeste CONSTIINTA EMOTIONALA. Psihologii spun ca recunoasterea sentimentelor si crearea unui vocabular pentru exprimarea acestora este o baza esentiala pentru deprinderea emotionala.

Mai mult, copiii ce isi dezvolta un vocabular emotional vor putea comunica cu altii despre sentimentele lor si isi vor exprima nevoile mult mai simplu si deschis.

Si-atunci,  ce putem face noi, PARINTII? Cum sa le creem un vocabular emotional, sa-si poata recunoaste trairile si sentimentele, sa invete ca emotiile sunt normale, sa inteleaga ca sentimentele se pot schimba, ca oamenii sunt diferiti si au emotii diferite?

Prin JOC! Jocuri adaptate varstei lor.

Cat sunt prescolari, cu siguranta fețele zâmbitoare, triste, gânditoare….pot sa fie o bază de plecare pentru jocuri și povesti. Putem inventa jocuri cu roluri, in care sa vorbim despre ce simte o față tristă, despre una bucuroasă etc.

In plus, la finalul fiecarei zile, puteti sa il rugati pe cel mic sa-si aleaga un autocolant / sticker cu o față care să îl reprezinte. E inca o idee ce-i poate dezlega limba si o cale pentru parinti sa afle ce-i in sufletul copilului.

Mai tarziu, cand copii ajung la varsta de scoala, e clar ca lucrurile nu mai merg asa de simplu.

Unul din jocurile pe care vi le propun e un soi de Carusel al Emotiilor & Sentimentelor, in care prin rotatie, fiecare jucator (mama, tatal, copilul, bunicii) – trebuie sa povesteasca un episod din ziua/ saptamana respectiva in care s-a simtit fericit/ deprimat/ rusinat/ mandru etc.

E un joc ce stimuleaza in acelasi timp si capacitatea de exprimare si sintetizare, dar si o analiza retrospectiva a unei perioade, utila pentru mici & mari deopotriva.

In plus,  pe langa Ruleta/ Caruselul Emotiilor, noi mai avem o plansa cu diverse ipostaze (poze facute cu Ema – Emotii de la A la Z), dam cu zarul si alegem una din cele 20 de fețe/ imagini si povestim o situatie care sa fie legata de acel sentiment / emotie.

Si nu in ultimul rand, am facut trei fise cu vocabularul emotiilor, in diverse stadii. Pana la urma, n-ai cum sa exprimi ceva…ce nici nu stii ca exista. 

Da, cam asta facem noi. Ne JUCAM inca. Cat avem timp si cand reusim. Doar asa, cu siguranta, copiii nostri vor reusi sa isi distinga singuri, in timp, emotiile lor, dar si pe ale celorlati.

In plus, incercam cat mai des sa o intrebam si sa discutam despre momentele in care o vedem trista, ingandurata, nervoasa…si apoi ii povestim si noi episoade zilnice in care ne-am simtit fie exclusi, fie dezamagiti, tristi, tradati.

Doar asa copilul poate sa inteleaga ca orice sentiment e normal si o sa putem sa vorbim confortabil despre asta!

Surse info: AICI, AICI si AICI 

 

There is 1 comment for this article
  1. Pingback: Bullyingul lasă răni adânci în sufletele copiilor - Comunitatea Bloggerilor din Romania

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.