Misiunea ECO: Citește etichetele pentru a alege produse sustenabile

Misiunea ECO: Citește etichetele pentru a alege produse sustenabile

Misiunea ECO a ajuns astăzi la episodul cu nr. 5, în care venim cu informații utile pentru mici și mari: cum să citim & să înțelegem etichetele produselor, pentru a face cumpărături într-un mod responsabil.

V-ați întrebat vreodată ce importanță au certificările ce apar pe ambalajele produselor?

Aceste certificări, de obicei ilustrate pe ambalajele produselor, atestă faptul că pentru respectivele produse s-a urmărit pe tot lanțul de producție și distribuție, responsabilitatea față de resursele naturale și umane implicate. Un produs sustenabil și certificat e un produs realizat cu grijă față de Planetă și de oameni.

De ce e important să alegem produse cu certificare?

Ce însemnă siglele ce apar pe ambalaje?
Cea mai cunoscută este cea a Uniunii Europene, care garantează faptul că produsul respectiv este ecologic, bio, organic. Însă poate ați mai văzut și altele, pe produse din ciocolată, de exemplu, sau din pește.

Cum Misiunea ECO este misiunea fiecăruia dintre noi, haideți să vorbim despre cele mai frecvente certificări și ce înseamnă fiecare.  

Am făcut astăzi un top 6 al celor mai întâlnite certificări și logo-urile lor, pentru articolele produse în mod sustenabil și responsabil.

 

  1. BIO – Produs certificat bio

    Pe etichetele produselor putem să găsim unul dintre următorii termeni: bio, eco, organic, ecologic. Toate înseamnă același lucru.
    Produsele bio sunt realizate doar din ingrediente naturale, fără organisme modificate genetic, fertilizatori și pesticide chimice, stimulatori de creștere, hormoni sau antibiotice.
    În agricultura ecologică nu se folosesc substanțe chimice de sinteză și se utilizează doar practici prietenoase cu mediul.
    Ce-nseamnă certificarea unui produs bio? Faptul că produsul a fost verificat riguros și că producătorul respectă o serie de cerințe și criterii, cum sunt cele menționate mai sus. Fermele ecologice, de exemplu, sunt monitorizate de autoritățile locale și europene și sunt controlate de mai multe ori pe an.
    Toate produsele certificate trebuie să aibă incluse pe etichetă sau ambalaj logo-ul UE, codul organismului de certificare si proveniența agriculturii.

  1. FAIRTRADE

    Sigur ați auzit termenul de FAIRTRADE și v-ați întrebat la ce se referă mai exact.
    Acesta se referă la comerțul echitabil, ceea ce înseamnă că oamenii care muncesc pentru producția anumitor produse, de obicei din zonele defavorizate, sărace, trebuie să fie plătiți în mod corect pentru munca depusă.
    În plus, trebuie să li se asigure condiții potrivite pentru munca prestată și să fie tratați corect de cei pentru care lucrează.
    Certificarea Fairtrade este o garanție că aceste condiții sunt respectate.  
    Când vedem sigla FAIRTRADE pe un produs, înțelegem că producătorii respectă standardele stabilite de Fairtrade International în ceea ce privește condițiile de muncă ale angajaților.
    De ce contează să cumpărăm produse marcate FAIRTRADE? Pentru că, în acest mod, noi toți putem susține îmbunătățirea condițiilor de viață și de muncă ale micilor fermieri și producția ecologică, dar și asigurarea unor venituri sigure pentru aceștia. E un gest simplu, dar prin care fiecare dintre noi putem să contribuim la îmbunătățirea nivelului de trai al fermierilor și al muncitorilor.
    Produsele cele mai des întâlnite cu certificarea FairTrade sunt: cafeaua, cacaua, ciocolata, ceaiul, bananele, mierea, florile, bumbacul.

  1. GLOBAL GAP

    Global GAP este certificarea care atestă calitatea producţiei de fructe şi legume, de cultivare a cerealelor sau florilor, de creștere a animalelor și a păsărilor, de acvacultură sau de alte produse Agricole, la nivel internațional. Pentru a obține certificarea Global G.A.P, fermierii și producătorii trebuie să îndeplinească o serie de criterii importante, precum: siguranța alimentară, condiții de igienă, folosirea în siguranță a pesticidelor, protecția solului, condiții de muncă sigure și sănătoase, bunăstarea angajaților, producția agricolă prietenoasă cu mediul, managementul deșeurilor și al poluării, utilizarea responsabilă a apelor și utilizarea eficientă a energiei.
    Care este scopul acestei certificări? De a răspunde cerințelor în ceea ce priveşte siguranţa alimentară şi protecţia mediului.
    Global GAP reprezintă de fapt o organizație care s-a înființat în anul 1997, pentru a-i sprijini pe fermieri, de a-i conecta între ei și a-i ajuta să-și poată vinde produsele agricole în piețe unde se respectă condițiile de siguranță și durabilitate.

  2. UTZ

    Produsele ce pot avea certificate UTZ sunt: ceaiurile, ciocolata, cafeaua și alunele de pădure.
    Această etichetă este prezentă pe mai mult de 18.000 de produse din 144 țări, iar lista continuă să crească, programul ajungând la peste 1 milion de fermieri și muncitori din sistem. Programul UTZ este despre recolte mai calitative, venituri mai mari și asigurarea unor oportunități mai bune, protejând mediul înconjurător și asigurând protejarea resurselor naturale. 
    Certificarea UTZ înseamnă că fermierii aplică bune practici agricole și își gestionează fermele în mod profitabil, din respect pentru oameni și planetă.
    Altfel spus, UTZ este un program ce îmbină agricultura sustenabilă (fără pesticide, ierbicide), condițiile de muncă echitabile și managementul fermei, contribuind astfel la dezvoltarea culturilor durabile. 

  3. GOTS

    GOTS este prescurtarea de la Global Organic Textile Standard, în traducere – standardul global al textilelor organice, ce garantează un proces de producție ecologic și responsabil. Acest standard este cel mai renumit la nivel mondial și este considerat o etichetare de încredere, bazată pe criterii ecologice și sociale.
    Însemnul GOTS de pe ambalajele produselor textile înseamnă că acestea sunt produse din minimum 70% fibre organice (bumbac organic sau lână organică). Metoda de producție este prietenoasă cu mediul, de la procesarea fibrelor, producția, ambalarea, comercializarea și până la distribuția lor.
    Avantajele sunt: materiile prime sunt de încredere – adică nu sunt tratate cu substanțe dăunătoare.
    De ce să cumpărăm produse cu etichetă GOTS? Pentru că în acest fel putem fi siguri că materialele utilizate provin din surse testate și că vom primi produse de calitate superioară.

  4. MSC

    MSC – Maritime Stewardship Council este un standard recunoscut pe plan mondial și este „o certificare internațională ce atestă pescuitul durabil”. Mai simplu spus: apele de unde provine peștele trebuie să fie curate, iar ambarcațiunile și echipajele care se ocupă de pescuit trebuie să fie la rândul lor certificate.
    Companiile care cumpără, transportă, prelucrează și ambalează acest pește au nevoie la rândul lor de certificare MSC.
    De ce este utilă certificarea MSC? Pentru ca peștele pescuit ilegal să nu ajungă la vânzare și pentru a asigura o etichetare exactă a produselor, prin indicarea corectă a speciei.

Misiunea Eco este despre fapte! 

  1. Începe de unde ești!
  2. Folosește tot ce ai!
  3. Fă tot ce poți!

ACUM!  Misiunea ECO este misiunea mea, a ta, a fiecăruia dintre noi! 

Un proiect Blog in Tandem, susținut de Lidl România.

Sub umbrela „Fapte pentru un viitor mai bun”, Lidl ne oferă inspirație tuturor, mari și mici, pentru a face pași spre un comportament mai responsabil față de planeta noastră, iar puterea exemplului este grăitoare.

Faptele fiecăruia contează! Fiecare dintre noi poate să contribuie și niciun gest nu e neînsemnat când intenția este aceea de a construi un viitor mai bun pentru noi toți.

  • În toate magazinele Lidl găsim permanent un întreg sortiment de produse BIO: lactate, carne, cereale, făinoase, cafea sau chiar dulceață, sucuri și vinuri. În plus, în Piața Lidl, putem găsi fructe și legume bio, inclusiv de proveniență locală.
  • Din dorința de a ne oferi fructe și legume proaspete și sigure, toți furnizorii din Piața Lidl sunt certificați GLOBAL G.A.P.. În plus, și florile și plantele din magazine dețin această certificare.
  • În prezent, în sortimentul Lidl de produse marcă proprie sunt peste 2.697 articole care au obținut certificări Bio, UTZ, Faitrade, GOTS precum și altele, precum FSC (Forest Stewardship Council), Organic Cotton, Rainforest Alliance, MSC (Marine Stewardship Council), Dolphin Safe.
  • Anul acesta Lidl a lansat Way To Go, marcă proprie de ciocolată sustenabilă, certificată Fairtrade, prin care susține dezvoltarea fermierilor din Ghana, ce cultivă cacao. Ciocolata Way To Go este disponibilă în magazinele din rețeaua Lidl, în patru sortimente: cu lapte, neagră, cu sare de mare și caramel, cu nuci pecan și nucă de cocos, iar cacaua folosită în rețeta acestui produs provine 100% din culturi sustenabile din Ghana. Astfel, fiecare tabletă de ciocolată vândută contribuie la susținerea producției durabile de cacao, prin două prime oferite fermierilor de către Fairtrade și de către Lidl. Întâi, fermierii primesc o primă de la Fairtrade, deoarece și-au asumat angajamentul de a cultiva cacao în conformitate cu cerințele de cultivare ale programului Fairtrade. Apoi, și Lidl plătește micilor fermieri o primă stabilită pentru fiecare tabletă de ciocolată vândută. Această primă se numește „Primă de îmbunătățire a venitului”. Pentru a avea un impact pe termen lung, prima de îmbunătățire a veniturilor nu va fi achitată în numerar. Cu ajutorul acestui sprijin, fermierii vor învăța ce înseamnă producția durabilă de cacao, cum să implementeze metode de cultivare și recoltare mai eficiente și mai prietenoase cu mediul înconjurător, dar și cum să-și extindă activitatea și către alte arii din agricultură.

Pentru detalii legate de pașii pe care-i face Lidl pentru un viitor mai bun, puteți vedea angajamentele lor în ultimul Raport de Sustenabilitate, lansat de companie.

Avem de unde să fim inspirați pentru fapte bune! Vă așteptăm și săptămâna viitoare, cu un nou episod din MISIUNEA ECO.
Avem o singură PLANETĂ. E responsabilitatea noastră să o protejăm!

Nu uitați,  găsiți Blog in Tandem și pe:

You Tubehttps://www.youtube.com/blogintandem 
Instagram:https://www.instagram.com/blogintandem/
Facebook:https://www.facebook.com/intandem.ro/  

Alte episoade din Misiunea Eco: 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.