Oana Moraru: Copiii au devenit o liniuță în agenda de lucru a părinților!

Oana Moraru: Copiii au devenit o liniuță în agenda de lucru a părinților!

Temele pentru acasă, școala, suportul pe care-l oferim, au fost o parte din subiectele de la conferința ”De ce fel de şcoală au nevoie copiii noştri?”.

Aceasta a fost tema conferinței de la începutul lunii septembrie, organizată de Social Moms, în parteneriat cu www.desprecopii.com.

Evenimentul a adus mai mult de 200 de părinţi în sală şi 30.500 de parinti în faţa ecranelor, care au urmărit peste 3 ore de discuții aprinse.
Am fost onorată să fiu în rolul de moderator, printre invitatele serii: Oana Moraru – consultant educaţional, Gabriela Maalouf – NLP trainer pentru copii şi părinţi, Magda Aldea – redactor desprecopii.com şi Ana Maria Mitruş – blogger @meseriadeparinte.ro.

 O să fac o serie de materiale separate, dat fiind că subiectele au fost atît de diverse.

 Iar astăzi povestesc despre un subiect deseori întors pe toate părțile:
TEMELE pentru acasă.

Găsiți mai jos  un video în care am selectat parte din părerile, gândurile și recomandările Oanei Moraru, Consilier Educațional, fondatoarea Școlii Helikon și cea care susține cu multă energie Vocea Părinților.


  • Temele trebuie făcute întotdeauna?

Fără discuție! Temele trebuie făcute.
Nu vă puneți împotriva curentului în care v-ați dat copiii de bunăvoie! N-avem încotro. Doar că fiecare este responsabil de cum creează mediul acasă pentru o povară mai mare sau mai mică

  • Cum îi obișnuim pe copii să-și facă temele?

A face temele înseamnă în primul rând a duce un lucru de la cap la coadă, fără întreruperi și fără timpi morți. Înainte de asta copilul trebuie obișnuit să facă mici sarcini administrative în casă, care să fie absolut responsabilitatea lui.
Să nu vă imaginați că o să aveți copii autonomi și dornici să-și facă temele, dacă nu au fost învățați de mici cu treabă în casă, cu responsabilități pe care să le învețe de la cap la coadă.

Dacă sunt obișnuiți cu mulți stimuli (vizuali, auditivi), cu multe jucării colorate, cu televizorul care merge pe fundal în perioada de maximă plasticitate…în fața temelor e ca și cum îi pui să lupte contra naturii pe care noi am modelat-o în ei.
Temele sunt o treabă liniară, univocă, pas cu pas, unde gândirea trebuie să fie focusată pe o singură linie de judecată.

  • Când trebuie făcute temele pentru acasă?

O greșeală clasică este să ne apucăm de teme imediat ce am venit de la școală. Ca să scăpăm de ele! Nu! Întâi copilul trebuie să se joace, să de descarce emoțional, să vă giuguilți cu el, să vorbiți despre orice altceva, dar nu despre școală.
Marea greșeală pe care o facem este când intră pe ușă…începem: ”Ce-ai făcut azi la școală? Ce-ai învățat? Ai teme multe? ”.
E ca și cum obiectualizăm copilul, îl facem obiectul și proiecțiile dorințelor noastre, ca și cum l-am întreba ce-a produs astăzi la școală? Nu asta este important!

Important este când vine acasă să simtă că este prețios pentru tine așa cum e el! E o senzație pe care trebuie să o resimtă minim 5-10 minute pe zi, acum, când este conștient.

  • Îi ajutăm pe copii la temele pentru acasă?   

Da! Dar cel mai important este ca întâi să faceți conectare emoțională cu ei.
Este cel mai abuziv mesaj emoțional: Hai întâi să purtăm bolovanul în spate, ca să avem apoi timp 2 ore de viață.
Când vine de la școală nu puneți nicio întrebare despre școală. DELOC! Întrebările despre școală nici nu trebuie puse. Ele trebuie să vină natural, dinspre copil.

  • Este în regulă să îi tragem de limbă să aflăm ce au făcut la școală?

Suntem părinți buni dacă ei vin și ne spun lucruri despre școală și necazurile lor când NU-i întrebăm. Dacă ajungi la starea asta naturală, atunci relația e bună.

Dacă ai intrat pe modulul interogatoriu…atunci înghițiți-vă limba!
Vorbiți despe orice, numai NU îi întrebați despre școală.

Abia apoi, când s-a produs descărcarea și v-ați conectat, vorbiți despre temele pentru acasă.
Când îi luați de la școală, vorbiți despre noi, despre vulnerabilitățile voastre, ce nu v-a mers bine, ce-ați făcut etc.

Copii reușiți vrem toți! Dar reușita în relația cu copilul este cât de organic se întâmplă feed back-ul, fără să pui întrebări intenționat. Întrebările înseamnă interogatoriu, iar copilul simte că ai o agendă cu el.  
Nu vă mai luați așa de în serios, ca părinți, să vă faceți treaba în jumătate de oră.

  • Nu vă luați prea în serios!

Motivul pentru care temele au devenit o problemă în lume este acela că noi suntem ocupați și copiii noștri au devenit o linuță pe agenda noastră de lucru.
Părintele care se identifică cu meseria de mamă/ tată, este părintele care EȘUEAZĂ în ultimă instanță. Suntem mame, părinți…dar în primul rînd suntem ființe umane care avem nevoie să ne conectăm unul la celălalt și să vedem dincolo de cât producem în lume.

E-așa de ușor să jonglezi cu copiii! Ei vor doar să te flateze și să te mulțumească! Noi doar trebuie să descoperim în noi…jucăușenie…suntem prea serioși, prea cu agende, prea concentrați să producem.

Locuim prea mult în minte și prea puțin în suflet.
Copilul o să fie bine, dacă noi suntem optimiști!  

Nu uitați, pe noi ne găsiți și pe:

➠ You Tube: https://www.youtube.com/blogintandem 
➠ Instagram: https://www.instagram.com/blogintandem/
➠ Facebook: https://www.facebook.com/intandem.ro/

Dacă aveți timp, poate vreți să citiți pe teme similare:

There are 14 comments for this article
  1. Adriana B at 17:25

    Am fost la mai multe intalniri cu Oana Moraru, inteleg (si sunt de acord) cu ceea ce spune referitor scoala in general (la teme in particular). Ba chiar ne-am confruntat in practica cu unele din aspectele mentionate de ea (nu am stiut ca este important sa obisnuim copilul in intervalul de varsta 3-6 ani cu responsabilitati cap-coada, de exemplu).

    Cu siguranta, recomandarile referitoare la acest subiect sunt foarte utile in practica. Vreau doar sa adaug faptul ca este important sa intelegem ca baietii se ancoreaza in realitate si accepta lucrurile impuse idn afara,in mod diferit fata de cum o fac fetele . Cum zicea Michael Thompson:

    “Many, many boys regard homework as something illegitimate, burdensome and pointless. They feel that they have sat in school all day listening to adults talk; they have done their best to sit still and follow school rules. It has been hard for them because the average boy tends to be more physically restless and impulsive than girls. So, the idea that they have to come home and sit down to do work again is simply unacceptable, even unbearable to them”.

    Probabil chestia asta se intampla din cauza faptului ca baietii se maturizeaza diferit (nu neaparat mai lent, dar cu siguranta mai putin flexibil si in salturi) in comparatie cu fetele. Noi am observat o schimbare in momentul in care juniorul a inceput sa devina constient de sine (sa-si inteleaga si, mai ales, sa-si accepte limitele), in paralel cu manifestarea dorintei de dovedi celorlalti ca se poate descurca pe cont propriu (si ca e sunt pregatit sa-si asume chestia asta) – un soi de mandrie personala care este probabil mai des intalnita la baieti decat la fete. Cu incurajarule de rigoare primite din partea noastra, speram ca suntem pe drumul cel bun!

  2. Varga Amalia at 23:30

    Bună ziua! Foarte bun subiect de discuție. Va mulțumim. În care orașe ați făcut aceste conferințe,? Ați putea veni și în Satu Mare?

    • Blog in Tandem at 10:56

      Buna, Amalia, mulțumesc pentru mesaj. Evenimentul a fost organizat de http://www.SocialMoms.ro. Nu știu să-ți confirm acum planurile de evenimente viitoare, dar poți să verifici constant pe pagina lor web și să te înscrii pentru a avea notificări. Toate cele bune!

  3. Pingback: Zelist Blog » Blog Archive » Care au fost cele mai viralizate subiecte in presa online si pe bloguri, in perioada 11 – 17 septembrie 2017?
  4. Adevărul at 15:27

    În unele aspecte are dreptate, dar atunci când afirmă că trebuie să te giugulești cu copilul și apoi să faci teme, eu cred că ori ignoră, ori nu vrea, ori nu știe că 90% din părinții din România au servici cu normă întreagă și nu ajung acasă atunci când vine copilul de la școală ci mult mai târziu !!! Și ar trebui să vadă că școala de astăzi nu e axată pe copii, ci copiii sunt obligați să “ înghită” materii care nu-i atrag și pe care unii nu le pot stăpâni, dar au alte abilitați care sunt înăbușite de temele și profesorii care predau materia la fel de fad ca întodeauna. Școala trebuie schimbată și mulată după ceea ce au nevoie copiii astăzi când tehnologia de ex. a luat un avânt extraordinar. Sunt foarte multe ex. care constituie tot atâtea motive ca temele să fie făcute cu plăcere și responsabilitate nu pentru că trebuie și gata, nimic mai prost. Ce să mai spunem despre temele de vacanță?!, păi ori e vacanță ori e școală???!!! Teorie știm toți, la practică suntem PRAF!!!

  5. Agneta at 20:04

    Temale de “acasa ar trebui sa fie grija guvernului, care ar trebui sa asigure pe bani putini, cum este si in occident, de FOARTE MULTA VREME, in toate scolile sistemului pentru a putea elevii sa-si -le faca cu ajutorul unui meditator, pedagog.
    Dar la noi nu se aloca bani pentrru asa ceva
    Fiul meu are virsta de 36 de ani, va dati seama ce diferenta.
    Si-a facut primele clase in strainatate.
    Cind am venit acsa in Romania i sa solicitat examene, (fiind copil mic de 12 ani), luate cu brio, si nu a avut profesor platit sau AJUTOR LA TEME din partea familiei.
    AICI SA AJUNGEM NOI ROMANI ,sa nu mai trebuiasca sa stam pe linga copii nostrii sa-si faca temele

  6. Nitulescu Constantin at 22:21

    Constientizati ca sistemul de invatamant e la pamant? Ca un copil merge la scoala si sta intre 4 si 8 ore iar apoi vine acasa si in loc sa isi vada de copilarie si sa se relaxeze ii puneti iar la invatat. Un profesor bun(nu analfabeti care nu opt lua nota 5) reuseste sa-l faca pe elev sa plece cu lectia invatata. E inutil sa stresam copii si sa uite sa fie copii. Ar trebui verificat procentajul de admiterem. Gimnaziu, liceu…

  7. Ana at 17:32

    Foarte util. O urmăresc pe Oana de o vreme și admir că spune clar, sincer, mură-n gură idei și soluții.
    Uneori e nevoie să ți se spună clar, nu metafore.
    Asta cu treburile administrative și teme, nu o știam. O bună idee de aplicat.

  8. Grozoiu Gabriela at 16:18

    Bună ziua!Eu am temă de licență despre Temele pentru acasă și implicațiile asupra învățării în învățământul primar și nu prea gasesc informații,ma puteti ajuta?Multumesc frumos!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.