Scoli in care copiii se misca permanent

Scoli in care copiii se misca permanent

Se intampla in Statele Unite, in CHARLESTON, S.C.

Sunt scoli unde miscarea si sportul sunt ridicate la rang de cinste. Scoli care au renuntat total la conceptul de banci si de stat cuminti timp de 50-60 de minute. Din contra, aici se incurajeaza miscarea permanenta.

 Pe scurt, care este povestea scolilor unde copiii fac permanent miscare.

Totul a pornit de la David Spurlock, un fost jucator de baseball si antrenor de fotbal, promotor al miscarii si al educatiei fizice si un convins fan al orelor de miscare si al beneficiilor aduse copiilor.

Spurlock a pornit aceasta miscare in scolile din Charleston si el este cel care s-a luptat cu mentalitatile si cu sistemul traditional. Tot el este cel care a pornit de la premisa ca educatia traditionala, care-i obliga pe copii sa stea linistiti in timpul orelor, fara sa se miste si permanent cu mainile la vedere…e un stil de ‘inchisoare educationala’.

Sistemul clasic, in care copiii sunt inchisi in sali de clasa si nu au voie sa se miste, este depasit. Asta nu e scoala, e inchisoare, pentru mine si pentru copiii nostri. A venit vremea in care trebuie sa aplicam cat mai multe principii de baza ale sportului si exercitiului fizic’, spune Spurlock.

Ca orice inceput, nici metodele promovate de acest profesor nu au fost primite cu aplauze de la inceput. Din contra, profesorul s-a luptat cu sistemul traditional, cu dascalii de moda veche sau traditionalisti, cu parinti reticenti, cu directori de scoli care au de luat decizii dificile.

N-a fost deloc un drum usor, dar atunci cand ai argumentele stiintifice, drumul pare un pic mai usor de parcurs. Iar cand in joc e educatia generatiei de maine, motivatia e cu atat mai importanta, cand ai o idee in care crezi.

Totul a inceput cu ‘educatie fizica avansata’ , mai exact ore in care copiilor li se predau, prin practica, bineinteles, lectii de yoga in sali special pregatite si dotate, unde nu exista granita intre educatie scolara si educatie fizica.

‘Iar atunci cand a reiesit clar  din rezultatele academice ca acei copii carora li s-a predat materia intr-un astfel de mediu, in astfel de clase, au rezultate mai bune, note mai bune, corpuri mai sanatoase si un tonus excelent…atunci deja oamenii incep sa perceapa altfel metoda de predare’.

Concret: vorbim de clase sau laboratoare unde copiii nu au banci. Au echipamente de fitness si miscare.

Regula e simpla: timp de 50 de minute poti sa te misti in voie, poti sa exersezi, poti sa pedalezi, poti sa faci miscare…in liniste, ascultand in acelasi timp ora la care participi.

Asta e defapt singura regula, dupa cum spune  Jennifer Tillman , una din profesoarele care preda in acest sistem: ‘La orele mele poti sa stai si sa asculti, poti sa te intinzi pe podea, poti sa exersezi…tot ce am eu nevoie este sa am creierele copiilor pe faza, concentrate la lectia mea.

Scolile pilot au fost: Pinckney Elementary and Charleston County . Au fost primele care au inclus in oferta educationala ore de activitate fizica imbinate cu predarea clasica.

Studiile au demonstrat ca miscarea are un rol extrem de important in procesul de invatare. Cum anume? Prin faptul ca in timp ce corpul se misca, creierul este in acelasi timp ‘pe faza’, marindu-si capacitatea de asimilare de informatii.

Asa se explica rezultatele imbunatatite,la testele nationale, ale elevilor care invata in acest sistem nou.  

In timp ce recomandarile oficiale sunt ca zilnic copiii sa faca minim 60 de minute de miscare, s-a constat ca in realitate media este de 60 de minute pe saptamana . Asta inseamna nici macar 10 minute de miscare zilnic. Mai mult, se traduce in procente in crestere pentru obezitatea la copii.

In timp ce tabletele si eletronicele acapareaza atentia copiilor nostri, competitiile sportive ii atrag din ce in ce mai putin.  

In plus, pe masura ce tehnologia patrunde din ce in ce mai puternic in rutina zilnica a elevilor, asta se regaseste in rezultate din ce in ce mai slabe la testele anuale si implicit in performantele academice ale scolilor.

Initiatorul acestei metode de predare, prof. Spurlock, isi numeste clasele astfel pregatite – ‘brain rooms’, un soi de ‘laboratoare de inteligenta’.

Cu greu iti gasesti argumentele sa combati metoda lui, de vreme de rezultatele ii sunt martori ai succesului. Asa se explica si listele de asteptare pentru parintii care au fost convinsi sa-si inscrie copiii in astfel de clase. Mai mult, exista sponsori care se ocupa de dotarea claselor cu tot ceea ce le trebuie copiilor, echipamente gandite si create special pentru ei.

Ce spun copiii?  Evident, nu-i intereseaza beneficiile pe termen lung. Nu-i intereseaza avantajele aduse de metoda asta nici in ceea ce priveste santatatea, nici performantele academice. Dar cel mai important este ca o considera o metoda super, in care se distreaza si asta ii atrage la cursuri!

 ‘Eu o numesc scoala viitorului. Functioneaza perfect, intr-o lume in care copiii stau prea mult. Intr-o lume in care copiii nostri au nevoie de miscare. S-au saturat de banci si teste clasice. Vor altceva, care sa-i stimuleze si sa le capteze atentia. Mai sunt multi pasi inainte. Poate peste 20 – 25 de ani de acum totusi, veti auzi un profesor spunand ….N-o sa va vina sa credeti, dar a existat o vreme in care copiii stateau in banci in timp ce le predam lectia…!’.

 

In loc de concluzie:

Materialul de astazi nu-si propune sa argumenteze sau sa pledeze pentru o scoala sau un sistem in particular. Pe Blog in Tandem imi propun doar sa povestesc despre studii de caz devenite povesti de succes mondial.

Nu stiu si nu sustin ca varianta asta de invatamant mixt e neaparat cheia succesului. Stiu sigur doar ca eu mi-as lasa copilul cu inima deschisa intr-un sistem similar, in care rezultatele si progresele academice sa fie dublate, pe picior de egalitate, de progresele non academice.

Sunt doar un parinte care cauta cea mai buna solutie, care isi doreste echilibrul, o cale de mijloc.  Cred cu tarie ca nu exista un sistem perfect si potrivit tuturor copiilor. Ci mai degraba un sistem care sa i se potriveasca mai bine fiecarui copil in parte.

Iar Emei, care e extrem de activa, e clar ca o scoala din asta i s-ar potrivi. Si ma bazez pe tot ce vad: cand face exercitii la matematica, ea face tumbe, podul si spagatul, la engleza isi fac lectiile pe covor si n-are astampar decat pentru scurte momente…si-atunci, cum sa nu cred ca o astfel de scoala chiar se potriveste unor copii ca Ema si ca multi altii?

Voi v-ati inscrie copilul intr-o astfel de scoala?

Sursa info  foto:  Washington Post 

Alte postari pe subiectul educatie, pe Blog in Tandem:

There are 4 comments for this article
  1. Cristina at 14:13

    O, da!!! Ce mi-ar placea o astfel de scoala. Fetita mea abia anul viitor o sa mearga la scoala. E foarte activa si sunt sigura ca ar fi foarte incantata sa se poate misca in timp ce asculta ce spune invatatoarea.

    • Blog in Tandem at 09:10

      E drum lung…fir-ar sa fie! Avem scoli neincalzite, avem 40 de copii in clasa, avem scoli in care se invata in 3 schimburi…si exemplele pot continua.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.