Bilanț după un semestru de școală online, de-acasă

Bilanț după un semestru de școală online, de-acasă

Mai sunt doar câteva zile și se-ncheie anul școlar cel mai atipic din câți au existat vreodată!

A fost un semestru ca o adevărată probă de anduranță, pentru copii, părinți și dascăli.
Școala s-a mutat acasă și dintr-o dată lucrurile s-au schimbat pentru toate cele trei părți implicate.

Dascălii din sistemul au fost forțați de împrejurări să găsească singuri soluții și mecanisme de funcționare în aceast nou context. Mai mult, Ministerul a așternut o tăcere apăsătoare o vreme, apoi a solicitat retroactiv rapoarte de activitate.
Copiii s-au trezit brusc într-o nouă postură, în care unii au fost sufocați de teme și fișe, alții au fost lăsați într-o libertate totală fără nicio interacțiune cu școala o perioadă îndelungată.
Iar părinții, vrând-nevrând, pricepuți-nepricepuți – au fost nevoiți de împrejurări să se implice măcar în logistica acestei perioade atipice. Unii s-au erijat în învățători, alții și-au asumat rolul de profesori și s-au trezit implicați în vâltoarea perioadei, în care copiii aveau nevoie de un sprijin cât mai aproape.

Asta a fost pandemia!
Ne-a acaparat brusc pe toți, fără să fim pregătiți din vreme, fără s-avem niciun preaviz!

N-ajungea că aveam programe învechite și manuale la nivelul anilor 80, dar brusc toată lumea a trebuit să uite de problemele apăsătoare ale educației din România și să se concentreze pe altele: pe soluții rapide, metode de predare și verificare online, pe platforme și grupuri care îi învățau pe profesori, pas cu pas cum să–și țină orele online…

Rezultatele unui sondaj făcut la nivel național de către programul SuperTeach arată că părinții cu copii preșcolari și la nivelul de învățământ primar au fost cei mai afectați de mutarea școlii acasă, în mediul online.
Asta spre deosebire de părinții copiilor de gimnaziu, ce au înregistrat cele mai ridicate scoruri în ceea ce privește atitudinea pozitivă față de școala online, comparativ cu media.

Concret: 53% dintre părinții ai căror copii învață la nivelul preșcolar și 58% dintre părinții ai căror copii învață la clasele primare afirmă că s-au implicat mai mult decât înainte în educația copiilor, inclusiv pentru a le oferi suport în utilizarea tehnologiei.

Cu toate acestea, părinții au observat și aspectele pozitive ale acestei perioade: copiii au ocazia de a învăța cum să se adapteze schimbărilor, iar timpul petrecut în familie a crescut considerabil, mai ales pentru părinții cu copii la nivelul preșcolar.

În ceea ce privește raportarea copiilor la starea de urgență și școala online, 31% dintre părinți consideră că perioada de carantină a fost foarte grea pentru cei mici, cei mai afectați fiind copiii de grădiniță (39%) și cel mai puțin afectați fiind cei din clasele IX-XI (20%). Totodată, o treime dintre părinții copiilor de clasa a VIII-a și clasa a XII-a consideră că nivelul de stres generat de cursurile online este mai mare decât în offline și observă un nivel crescut de demotivare la aceștia.

La întrebările sondajului Vocea SuperTeach@Părinți au răspuns 3800 părinți din aproape toate județele țării, 73.3% dintre aceștia aflându-se în mediul urban.

Cât despre noi, am povestit o parte din experiența noastră deja în Jurnalul unui Copil care face școala acasă.

Lucrurile au mers, la școala Emei, mai lin și mai natural decât mi-aș fi imaginat. Dar totuși…ieșim din perioada asta obosiți, cu toții. A fost greu, atât de diferit de viața noastră, așa cum era!
Ema și-a petrecut zilnic 5-6 ore minim online la cursuri, și-apoi 2-3 ore teme. Mult timp, prea mult timp online, cu ochii în tablete și laptopuri! Dar nu cred că exista o altă soluție…

Școala online a însemnat: cursuri, teme, verificări  și proiecte permanente! Profesorii n-au slăbit ritmul deloc. Chiar și-acum, când mai sunt câteva zile până la vacanță, încă își desfășoară toate orele, inclusiv Ed. Fizică sau Muzică, online. Încă au teme.
Asta-i ajută să nu-și piardă antrenamentul, știu. Îi ajută sa aibă programul plin și să fie focusați în continuare pe rezultate. Ceea ce e admirabil și realizez că suntem printre cei norocoși și mulțumiți! Dar în același timp, recunosc….așteptăm vacanța, cu mic, cu mare! Se simte oboseala acumulată în perioada asta…mai mult parcă în fiecare zi ce trece.

Cât despre școală & profesori, am avut ocazia, în perioada asta…să aud frânturi din orele lor, desfășurate la o cameră depărtare de biroul meu de-acasă!
Iar dacă aș putea, aș lua fiecare profesor la rând, i-aș strânge mâna și i-aș mulțumi pentru tot ce a făcut în perioada asta atât de plină de tot felul de trăiri, pentru copiii noștri.
I-am auzit spunându-le copiilor că le simt dorul, i-am auzit făcând exerciții de relaxare, discuții în care încercau să-și exprime deschis temerile, i-am auzit când aveau programată o vizită virtuală la Luvru, când au învățat despre beneficiile râsului, când s-au jucat de-a reporterii și câte și mai câte!
Am simțit eu, eu, ca părinte,  încă o dată, că oamenii ăștia au har și că în meseria de profesor, dacă nu pui suflet în primul rând, degraba o faci!

Ema s-a adaptat imediat la școala online, de-acasă…și totuși a avut perioade cu suișuri și coborâșuri. Dar un lucru e clar: îi e dor de școală, de colegi, de pauze, de profesori, de sunetul clopoțelului…îi e dor de școala așa cum obișnuia să fie!
Cum ne e dor tuturor, probabil!

Acum vin să vă-ntreb pe voi – prieteni de Blog in Tandem: cum vi s-a părut această perioadă?

Care au fost cele mai mari provocări ale voastre, ca părinți? Ce credeți că am avut de învățat cu toții, în timpul ăsta? Credeți că din toamnă, ar fi utilă introducerea instrumentelor online? Cât de mulțumiți ați fost de implicarea dascălilor în această perioadă?

În plus, dacă printre cititorii blogului sunt și cadre didactice… tare-aș vrea să știu și cum se văd lucrurile din partea lor de baricadă, aproape de finalul anului școlar. Cum ați perceput implicarea copiiilor și a părinților, cum ați resimțit suportul școlilor, inspectoratelor sau Ministerului? Ce credeți că ar trebui să învățăm cu toții, după această experiență?  

Nu uitați, găsiți BLOG IN TANDEM și pe:

➠ You Tube: https://www.youtube.com/blogintandem 
➠ Instagram: https://www.instagram.com/blogintandem/
➠ Facebook: https://www.facebook.com/intandem.ro/ 

DACĂ AVEȚI TIMP, POATE VREȚI SĂ CITIȚI ȘI:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.