Doza de Sănătate – Reguli pentru porțiile de mâncare

Doza de Sănătate – Reguli pentru porțiile de mâncare

Doza de Sănătate de astăzi, ajunsă la episodul nr.5, dedicat regulilor scrise & nescrise despre porțiile de mâncare.

 

Despre Obezitate și importanța calității mâncării

  • Peste jumătate dintre români sunt supraponderali sau obezi. România ocupă locul trei în Europa în clasamentul supraponderalilor.
  • Dieta nesănătoasă, alimentația tip fast-food şi băuturile hipercalorice, precum și porţiile supradimensionate sunt printre cauzele principale.
  • Atenție la mărimea porțiilor! Adulții nu trebuie să aibă porții egale cu cei mici.
  • E un obicei nerecomandat să avem platou pe masă și să ne reumplem farfuriile!
  • Mărimea porțiilor de mâncare este considerată vinovată pentru nivelul crescut de obezitate
  • Studiile au arătat că, atunci când le sunt puse porții mari în față, atât adulții cât și copiii au tendința de a mânca mai mult decât dacă ar primi porții mai mici.
  • Mâncarea de proastă calitate creşte dramatic posibilitatea apariţiei bolilor metabolice la copii, mulţi dezvoltând boli cronice înainte de vârsta absolvirii liceului.
  • Obezitatea este o condiţie definită ca având ţesut gras în jurul stomacului şi abdomenului ce cauzează boli ale inimii şi nereguli metabolice precum diabetul. 

Ghid de măsurare – Porțiile de Mâncare:

Pe lângă faptul că experţii nutriționiștii recomandă să consumăm cinci porții de fructe şi legume pe zi a câte 80 de grame, în prezent nu există un alt ghid oficial de recomandări, care să ne indice cifre cu privire la mărimea porțiilor altor alimente din farfurie.

 Ei bine, mâna ta este cel mai bun măsurător al porţiilor, conform specialistului Porter Sian, care subliniază că persoanele ce au corpul mai voluminos au, de fapt, şi mărimea porţiilor uşor mai mare, iar în cazul copiilor, porţiile ori cantităţile mici de mâncare recomandate acestora sunt potrivite mânuţei lor.

Porțiile de mâncare ce au crescut în ultimii ani:

  • o cafea normală cu puțin lapte a devenit un cappuccino încărcat cu calorii.
  • pungile de chipsuri au crescut de la 25 g la 40 g
  • băuturile răcoritoare la sticle de 500 ml au înlocuit dozele mai mici
  • pizza este în meniul copiilor de la vârste mici
  • Ciocolatele king-size sunt de două ori mai mari decât cele normale
  • Burgerii & cartofii prăjiți – porțiile duble au devenit obișnuință în meniul restaurantelor fast-food, încurajându-ne să consumăm mai multe calorii, grăsimi și glucide.

Modalități de a controla mărimea porțiilor de mâncare:

  • Să pregătim din vreme niște gustări sănătoase pe care să le oferim copiilor sau chiar pentru noi, în timp ce pregătim masa, iar în acest fel nimeni nu va mai fi înfometat la începutul mesei
  • Să ne facem un obicei din a verifica ambalajul alimentelor cumpărate, pentru a vedea cantitatea sugerată a unei porții. O să fim sigur surprinse când vom descoperi că unele produse, porțiile la care noi ne gândeam că sunt pentru un adult conțin de fapt două porții.
  • Să gătim legume cât mai multe și mai variate ca garnitură pentru o porție mai mică de carne sau pește
  • Să facem un obicei din a avea salată în meniu, sau chiar înainte de masă, obicei ce scade riscul de a mânca peste măsură
  • Să folosim farfurii mai mici, cele mari încurajează servirea unor porții mai mari, dând impresia că este puțină mâncare în farfurie

Nu uitați, găsiți BLOG IN TANDEM și pe:

➠ You Tube: https://www.youtube.com/blogintandem 
➠ Instagram: https://www.instagram.com/blogintandem/
➠ Facebook: https://www.facebook.com/intandem.ro/  

Dacă aveți timp, poate vreți să citiți pe teme similare:

There are 4 comments for this article
  1. Jolette at 10:33

    Imi place cum e structurat si detaliat acest articol. Felicitar! Adevarat, dulciurile pot fi consumate, atat timp cat nu se consuma in exces. Important este sa adaugam de toate in dieta noastra, in cantitati rezonabile. Daca consumam cantitati masive, automat organismul nostru va raspunde negativ, prin cresterea in kilograme.

  2. Andreea at 14:46

    Nu ar trebui sa existe o limita in ceea ce priveste fructele si legumele. Portia de fructe si legume trebuie sa fie cat vrea copilul. Este aproape imposibil sa se se exagereze cu asta. Nu, nu poti ajunge obez mancand prea multe fructe si legume (prea multe paste, da!) Daca nu ma credeti, incercati!

    • Blog in Tandem at 17:58

      Mulțumesc pentru comentariu, Andreea. Sunt doar puțin nedumerită de unde anume ai tras concluzia, din articol, că dacă mănânci multe fructe și legume ești în pericol de obezitate?! Poate ar trebui să mai citești o dată recomandările. Toate cele bune!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.