Există școală în afara celor 4 pereți?

Există școală în afara celor 4 pereți?

Îmi amintesc cum obișnuiam să mă uit, când ajungeam la muzee în vreun oraș european,  cu un soi de admirație, amestecată cu invidie, la copiii pe care-i vedeam că-și fac orele acolo, în mijlocul unui muzeu de științe, arte sau istorie.

I-am văzut la Viena, la Munchen, la Valencia, la Paris sau Londra.
De la copii mici, de 4-5 ani, veniți cu educatoare, până la copii de liceu, care făceau experimente, împreună cu profesorii lor. Mă uitam la ei și mă întrebam dacă la noi, vreodată, se va ajunge vreodată ca orele să fie ținute în mijlocul unui muzeu. Mi se părea fascinant, recunosc!

Am văzut copii mici întinși pe podea, în fața unui tablou, în timp ce educatoarea le explica ceva. Am văzut copii care făceau o oră de fizică la Muzeul de Științe sau altora cărora li se preda istorie la British Museum.

Ah…și încă ceva! Majoritatea acestor muzee din Europa au acces gratuit sau pachete speciale, cu acces nelimitat, pentru elevii orașului respectiv.
Știți ce-nseamnă asta? Înseamnă grijă și preocupare pentru educație.  E o strategie pe termen lung, prin care copiii & dascălii sunt stimulați să-și țină orele aici. Înseamnă o țară care gândește sănătos și realizează cât de prețioși sunt copiii, ca resursă pentru viitor.   

Au trecut anii, am ajuns să o am pe Ema și să visez să participe la ore care să semene măcar un pic cu ce-am visat cu ochii deschiși, văzând că la alții se poate!
Și știți ce? Chiar se poate și la noi! Nu e nevoie neapărat de Săptămâna Altfel, ca să-nțelegem că există educație și în afara celor 4 pereți ai școlii. Ce trebuie este dorința de a ieși din linie, entuziasm, organizare, multă energie și suflet, pentru că SIGUR nu e ușor să organizezi o acțiune diferită de orele de zi cu zi, când ai o clasă cu 20 – 30 de copii.

Cum știți că eu povestesc ori de câte ori am câte un exemplu pozitiv, care demonstrează că #DeciSePoate și la noi, vreau să las aici câteva rânduri despre Săptămâna Limbii Engleze, ce s-a întâmplat la Ema la școală zilele astea și despre care mi-a povestit cu mare entuziasm.

Mi s-a părut fascinant că în fiecare zi, timp de o săptămână, s-au organizat acțiuni care de care mai attractive, în jurul acestei tematici. Mai mult, timp de o săptămână, fiecare clasă a putut să vină în tricouri tematice, pe o culoare de ei aleasă, având imprimate citate în limba engleză.

  • Au avut o zi în care au lucrat în echipe și au participat la dezbateri/ debates, pe tematici pe care trebuia să le argumenteze pro și contra. Sunt filmele mai bune decât cărțile? Sunt sau nu clovnii înfricoșători? Sunt oamenii matinali mai productivi decât ceilalți?
  • Zi de concursuri online – *Quiz Day* – pe subiecte diverse, oferind ocazia de a câștiga un premiu, în echipă cu clasa!  
  • *Ziua fară uniformă* – în schimbul a 10 RON (suma strânsă a fost donată)  copiii au putut purta hainele preferate în mijlocul săptămânii! Hainele cu motive englezești au fost încurajate & binevenite. 
  • *Treasure Hunt Day* / Vânătoare de comori, cu indicii & provocări. Asta a fost ziua preferată a Emei, mai ales că au avut de descifrat indicii în cod morse, de tradus și apoi găsit indiciile în școală.
  • *Commonwealth and Friends Festival* – fiecare clasă a reprezentat o țară din Commonwealth, care le-a revenit prin tragere la sorți. Pe lângă prezentări & decorațiuni specificie, costume și muzică specifice pentru fiecare țară în parte, o parte din copii au organizat și standuri cu vânzare, cu produse specifice țării respective!( banii urmând să fie donați). Ghiciți cine a venit acasă cu povestiri despre meniul testat? Ați ghicit!  
  • *Photo Booth*/ Cabina foto– Îmbrăcați în costume sau nu, copiii au putut să colecționeze și niște amintiri & momente frumoase!
  • *Picnic Reading Day/ Picnic & lectură – păturici pufoase + gustări + cartea preferată…și afară la soare!  


Recunosc, Ema s-a implicat mai puțin decât și-ar fi dorit, în multe activități, având încă o perioadă intensă cu olimpiadele și alte activități și totuși…mi-a povestit cu mare entuziasm despre fiecare activitate în parte. I-am simțit încântarea!
Iar ieșirea asta din ritmul de zi cu zi le prinde atâte de bine, e o încărcare de baterii de care era atât de mare nevoie!

Deci se poate face educație în afara celor 4 pereți ai clasei? Se poate!

Știu sigur că în spate a fost un efort de echipă al școlii și al profesorilor, îmi imaginez că e multă logistă și organizare, eforturi pentru pregătire și planificare, coordonare și implementare.
Dar simt că rezultatele se văd pe termen lung. Știu sigur că profesorii de-acolo, la final de zi, vor fi obosiți, dar FERICIȚI.  Iar dacă nu știau până acum cât de încântați au fost copiii, tare mi-ar plăcea să afle!
De multe ori, la finalul unui astfel de proiect special cred că au nevoie de mulțumiri, oricât de adulți ar fi, nu-i așa?! Deși cred că mai mare mulțumire decât ochii sclipitori ai copiilor nu poate să existe!

Notă: Primesc multe mesaje în privat, pe mail sau pe FB, cu întrebări legate de școala Emei. Din motive ușor de bănuit, am ales să nu fac public la ce școală este înscrisă Ema. E vorba despre securitatea ei și în plus fiecare dintre noi are sisteme de evaluare diferite, iar eu prefer să adun aici exemplele pozitive, ce i-ar putea inspira pe alți dascăli sau părinți, fără să conteze nimic altceva!

Nu uitați, găsiți BLOG IN TANDEM și pe:

➠ You Tube: https://www.youtube.com/blogintandem 
➠ Instagram: https://www.instagram.com/blogintandem/
➠ Facebook: https://www.facebook.com/intandem.ro/ 

DACĂ AVEȚI TIMP, POATE VREȚI SĂ CITIȚI ȘI:

There are 2 comments for this article
  1. Sanda at 13:29

    Bună!
    Foarte interesant articolul, poate cu timpul tot mai multe şcoli din România o să aplice sistemul descris de tine în articol. Copiii s-ar duce la şcoală cu drag şi ar învăţa mult mai multe.
    Multă sănătate şi Sărbători liniştite!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.