Școlile și profesorii trebuie să comunice cu părinții, nu să se-ascundă în cancelarie

Școlile și profesorii trebuie să comunice cu părinții, nu să se-ascundă în cancelarie

Am participat zilele trecute la Conferința Educație Conectată: Școala in 2020, un eveniment desfășurat online, organizat de Kinderpedia, ce și-a propus să aducă răspunsuri, soluții, alternative pentru unele dintre cele mai frecvente întrebări ale dascălilor și familiilor, la început de an școlar.

Invitați implicați, idei și sugestii, toate atât de utile în perioada asta tulbure în care cu toții, părinți și copii, avem nevoie de o direcție cât mai clară și mai hotărâtă.
Las aici câteva idei extrase din discursul Oanei Moraru, fondatoarea Școlii Helikon și a platformei Vocea Părinților. Oana are o experiență de 20 de ani în învățământul privat, a format și consiliat echipe de profesori și educatori, a alcătuit oferte educaționale, programe alternative și sisteme de monitorizare a progresului școlar.

Subiectul principal al prezentării Oanei – Cum menținem vie atenția copiilor? Ce factori perturbă atenția unui copil?

Îi sfătuiesc pe părinți & profesori să ne dăm cu toții un pic înapoi, un pas în spate, să ieșim din zona asta plină de frici și să punem cap la cap riscurile & soluțiile.
Trăim într-o societate încă naivă și reactivă, impacientată, fără reflexul de a accepta situația și de a gândi soluțiile. Sigur încă vreo 2 ani situația va fi similară, așa încât acum trebuie să gândim critic și limpede soluțiile!  

E important de reținut că Atenția e superputerea umană!

Iar relația copilului cu adultul (mama, tată, bunici, bone), mai ales în primii 2 ani, este extrem de importantă – dat fiind că anxietatea adultului afectează copilul. Nevoia părintelui de a interveni foarte des, un soi de anxietate parentală a părintelul modern afectează pe termen lung atenția copilului,  perturbă pe termen lung capacitatea copilului de a sta concentrat.
Copiii simt instabilitatea, fricile, oscilația, nesiguranța de viitor a părinților. 

  • Prima regulă – să încercăm să nu mai verbalizăm de față cu copiii toate neliniștile, pe care copiii noștri le resimt și de care sunt afectați.

    Cel mai important este să încetăm văicăreala în preajma copiilor, pentru că le afectam atenția și le vom fragmenta capacitatea de concentrare.
    Toate aceste discuții sunt neproductive pentru copii și le vom transmite fricile copiilor noștri.
    În ceea ce privește începutul școlii din această toamnă – Primul lucru ce trebuie transmis: bucurie, optimism pentru acest nou start!

  • Anxietatea omoară intelectul, omoră performanța!

    Școala ar trebui să le inspire copiilor, încă din primii ani, hotărâre, focsus, atenție, perseverență, consecvență, plan, obiective! 

 

Indiferent unde e situată școala, la sat sau la oraș,  managementul școlii trebuie să aibă în vedere cât de importan este să țină legătura cu părinții!

Există școli care nu transmit nimic, deși în interiorul școlii se organizează, dar uită de comunicarea cu părinții, atât de valoroasă!

  • Lipsa de comunicare între școală & părinți durează de mai bine de 30 de ani, profesori care se ascund în cancelarie, fără o cultură de comunicare.

    În acest context nu există o soluție perfectă de funcționare, dar toți profesorii trebuie să conștientizeze că părinții așteaptă să primească informații ( scenarii, probleme, soluții).

  • Mai mult, ar fi util ca profesorii ar trebui să transmită părinților ‚traseul’ de evoluție planificat pentru anul școlar ce urmează.

    Comunicarea cu familiile este atât de importantă!
    Familiile ar trebui să fie informate de problemele școlii & scenariile propuse, să primească o scrisoare cu traseul copilului ce va fi urmat în lunile următoare și poate întâlniri 1 la 1 cu părinții anxioși, întâlniri ce dau roade în timp.
    Mai mult, susținerea emoțională a părinților trebuie să fie un obiectiv pedagogic pentru școlile de astăzi.

 

O altă sursă ce influențează copiii să-și piardă drumul și motivația și abilitatea de a rămâne conectați este modelul părintelui ce nu știe să pună limite sănătoase, părintele foarte permisiv, cel care nu știe și nu are puterea să spună NU, fără negociere.  

Familia trebuie să setează primele limite, altfel se periclitează atenția copilului.

  • Mai mult, deseori și părinții au nevoie să înțeleagă anumite limite de autoritate stabilite de școală. Părinții au nevoie uneori de o direcție stabilită de școală, ca autoritate. Limite & autoritate școalară care să-i facă pe părinți să spună despre școală / grădiniță: Oamenii ăștia chiar știu ce fac!
  • Ce trebuie de fapt să facă școala?
    Să trimită reguli de lucru copiilor, trimis un cadru de lucru pentru școala online, direcții & protocoale de funcționare pentru siguranța & sănătatea copiilor.

Un alt factor care influențează fundamental atenția copilului este PREDICTIBILITATEA,  o nevoie a copiilor și chiar a părinților.

Pentru a așeza atenția și motivarea copiilor, este nevoie să alegeți un scenariu de lucru pe care să-l mențineți identic minim 16 zile. Regimul de lucru & structura trebuie să fie identice în structură.

  • Schimbările, la începutul perioadei de adaptare la o situație nouă, sunt nocive. 

    Schimbările afectează nu numai pentru performanța școlară și stabilitatea emoțională, dar și pentru felul în care creierul își pune neuronii în acțiune pentru asigurarea fluxului intelectual și pentru dezvoltarea atenției!Orice scenariu de lucru alegeți, fiți previzibili și sistematici! Un rimt de lucru asigură capacitatea copilului de a se focusa pe termen lung.

Un alt lucru care influențează atenția este APARTENENȚA la GRUP.

Ca un copil să performeze școlar, trebuie să simtă că aparține unei familii, acasă, și unui grup, la școală, unde să se simtă RELEVANT.

Tocmai de-asta, în primele 16 zile de zile de școală ( 3 săptămâni), copilul trebuie să simtă că are măcar un moment, dacă nu 3 sau 4, de triumfuri sociale.  

Nu există dorință de a merge mai departe, dacă nu primești sentimentul că ești VĂZUT și APRECIAT, de la autoritatea supremă, din clasă! Valabil și pentru profesori, care nu performează dacă nu se simt apreciați la locul de muncă și pentru plus valoarea pe care o aduc echipei.
O școală care nu transmite asta profesorilor, pierde energie și direcție.  

Nu uitați, găsiți BLOG IN TANDEM și pe:

➠ You Tube: https://www.youtube.com/blogintandem 
➠ Instagram: https://www.instagram.com/blogintandem/
➠ Facebook: https://www.facebook.com/intandem.ro/ 

DACĂ AVEȚI TIMP, POATE VREȚI SĂ CITIȚI ȘI:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.